לא לילדים בלבד

4 5,918

כמה פעמים שמעתם את המשפט הבא מההוריםקרובי משפחהחברים: “מה אתה רואה סרטים מצוירים? מה אתה ילד?” וישר חשבתם להריץ להם כמה שעות מול איזה סרט הנטאיי רק כדי לראות את המבט ההמום על פניהם כשהם יגלו שאנימה היא יותר מסתם סרט מצויר? גם אצל אנשים ששמעו על דבר או שניים בקשר לאנימה החלוקה היא קיצונית: פוקימון או הנטאיי(ותמיד הסוג היחידי של הנטאיי שהם מכירים זה טנטקלס) בלי להבין שכמו בכל סוג של מדיה חוץ משחור ולבן יש גם אפור ותחום האנימה מלא במגוון רחב של נושאים, דמויות, מצבים ורעיונות. את הבולטים שבהם אסקור בכתבה הבאה – לגזור ולהראות להורים


 

מין 

https://www.youtube.com/watch?v=Pqu982I1Kks

בואו נתחיל מהמובן מאליו – מין(והרבה ממנו)

הדבר הראשון שהמבוגרים יחשבו עליו כשתגידו להם שאנימה זה לא לילדים זה סדרות הנטאיי אבל כמו שרובנו המוחלט יודע לא כל אנימה עם קצת ציצים זה הנטאיי(למרות שיש כמה כאלו שממש מותחות את הגבול). הדבר הראשון שצריך לדעת על סדרות שיש בהן אלמנט של מין זה ההבדל בין הנטאיי לבין אצ’י:

הנטאיי(Hentai) – זו המילה היפנית ל-“סוטה”. סדרות וסרטי הנטאיי הם למעשה פורנו לכל דבר כאשר בראש ובראשונה 99 אחוז מהן זה יחסי מין מלאים עם קמצוץ של בואו נקרא לזה “עלילה”(בשביל ה-0.0001 אחוז מהאנשים שאשכרה רואים את הסדרות הללו בשביל העלילה)

אצ’י(Ecchi) – המילה אצ’י היא למעשה ההגייה היפנית לאות H באנגלית שהיא כפי ששמתם לב האות הראשונה במילה Hentai. למרות שעל פניו לא נראה שיש הבדל גדול בין המילים(כמו להגיד ס’ במקום סקס) אכן יש הבדלי דקויות בין המושגים. בעוד שהנטאיי בא לתאר פורנו במלוא מובן המילה, אצ’י מתאר סדרות שבהן יש רמיזות מיניות ולא יחסי מין מלאים וזו מהות הקטגוריה.

 

קשת הרמיזות המיניות תלויה בסדרה ובאופיה ויכול להתפרש על פני גבול מאוד רחב החל מדמויות עם חזה גדול, מבט חטוף לתחתונים של מישהי ואפילו עירום עליון מלא. סדרות אצ’י לעולם לא יראו יחסי מין ולא עירום תחתון וברוב המקרים אפילו ישתמשו ברמיזות מיניות לצורך הומור והגחכה של מצב מסוים(בדומה לבדיחות על מין בהרבה מהקומדיות האמריקאיות רק שכאן זה הרבה יותר בוטה). ישנן סדרות שישימו יותר דגש על עלילה(כמו Kill La Kill) וכאלו שיתמקדו פחות על עלילה(כמו Maken-Ki) אבל המכנה המשותף להן הוא שימוש במין למשיכת הצופים.

 


 

אהבה מזן אחר

דבר אחד שמאוד נפוץ באנימות הוא עלילה המתארת מערכת יחסים בין גברים או בין נשים, דבר שלא רואים כמעט בסדרות מערביות(בייחוד לא בסדרות מצוירות). רוב הסדרות יתמקדו בצד הדרמטי והרומנטי ויתארו את המסע הארוך והקשה שהדמויות עוברות עד שיוכלו להיות ביחד בלי שום חרטות או שלדים שעדיין חבויים בארון.

https://www.youtube.com/watch?v=43iXPpH6GM0

 

ישנן כמה סדרות לעומת זאת שיקחו את העלילה לכיוון אחרים מדרמה כמו קומדיה(Sakura Kiss) או לכיוונים קצת יותר ביזאריים (Yuri Kuma Arashi) אבל ברוב המקרים מדובר בסדרות המתארות מערכת יחסים בדיוק כמו שכל סדרת דרמה תתאר סיפור אהבה רק עם טוויסט. דבר נוסף שרואים בהמון סדרות אנימה הוא הקבלה הגורפת לקהילה הטראנסג’נדרית אשר משקפת את המצב בתרבות היפנית שמאוד מתקדמת ביחס לשאר העולם והיום כלל לא נדיר בהרבה סדרות שתהיה דמות טראנסג’נדרית בין אם בגלוי ובין אם לא ולרוב יש לה השפעה רבה על התקדמות העלילה ואו שיש להן השפעה רבה על הגיבור הראשי והן אינן סתם דמויות רקע למען הפוליטיקלי קורקט אלא בורג חשוב במערכה לקידום העלילה.

 


 

 

טוב ורע ומה שביניהם

https://www.youtube.com/watch?v=SmroZqXImbo

כפי שעולמנו מורכב מקשת רחבה של צבעים ודעות כך גם עולם האנימה ואחד הנושאים השנויים במחלוקת הוא מלחמת הטוב מול הרע כאשר הייסוד נבנה מהגדרתו של הרע: מהו דבר רע? מהו פשע? האם כל הפשעים זהים? האם פשע גם אם מבוצע למענה של האנושות הוא דבר רע ולא מוסרי? אחת הסדרות לדוגמא שדחפה את הנושא לקצה בשנים האחרונות היא “מחברת המוות”, מותחן פסיכולוגי אשר מעמיד במרכז העלילה את יאגאמי ראייטו, צעיר אשר מאס בכל הדברים הרעים המושרשים בחברה האנושית כגון פשע, עצלות, אכזריות ובעזרת כוח על טבעי שהתגלגל לרשותו, מחברת אשר כל מי שרושמים בה את שמו מת, הוא מחליט לטהר את העולם ולהיטיב עם המין האנושי. מולו מתייצב גדול הבלשים, L, אשר בסיוע של ה-FBI, המשטרה המקומית ושאר אמצעים העומדים לרשותו הוא נחוש לתפוס ולהביא את ראייטו לצדק. הסדרה מציגה שלל דעות באשר לשאלה “מהו צדק” או “מהו פשע” וחושפת את הצופה להלך המחשבה של שני הצדדים ושל האנשים אשר נלכדו באמצע המאבק בין השניים – האם הם מאושרים מכך שפושעים מתים בזה אחר זה? האם הם בזים לרוצחים באשר הם ללא קשר לסיבה שבגינה הם מבצעים את הרצח? ועוד.

https://www.youtube.com/watch?v=a-U8uDGk9_Q

נושא נוסף שנוכל למצוא באנימות הוא דווקא היעדרו של הפשע, עלילה שמתרחשת בעולם מושלם שבו לכאורה אין פשעים וכולם חיים בשלום ובאחווה איש עם רעהו – האומנם? אחת הסדרות מהשנים האחרונות שדנה בסוגייה הזאת היא Psycho-pass, סדרה אשר מתרחשת בעתיד שבו מערכת מתוחכמת מסוגלת למדוד את הנטייה של אדם ואת ההסתברות שהוא יבצע פשע ובכך שהמשטרה עוצרת(ולפעמים גם הורגת) אנשים בעלי נטייה גבוהה מאוד לבצע פשע נוצרת למעשה חברה ללא פשעים שבה הכל נמנע מראש והמשטרה היא בסך הכל גוף אשר כפוף לאותה מערכת מתוחכמת. נשמע יותר מדי בשביל להיות אמיתי? צודקים. במהלך העלילה אנחנו נחשפים לנקודת התורפה של המערכת, אנשים אשר היא אינה מסוגלת למדוד ולכן בעצם אינה מסוגלת לשפוט אותם ומה קורה כאשר אדם כזה קם ומחליט לרצוח אנשים על ימין ועל שמאל? האם המשטרה אשר כפופה למערכת ואינה יכולה להפעיל שיקול דעת תוכל לעצור אותו? האם המערכת עצמה תעצור בעדו? כיצד הדבר נתפס בחברה עצמה? על כל אלה הסדרה מנסה לתת תשובה באחת מסדרות המופת שיצאו בשנים האחרונות ומוכיחה עד כמה עמוקה יכולה להיות סדרה ואין זה משנה אם היא מצולמת עם שחקנים בשר ודם או מצוירים.

 


 

 

טאבו ומערכות יחסים חריגות

בניגוד לסדרות במערב סדרות אנימה אינן חוששות לעסוק גם בנושאים אשר נחשבים לטאבו או חריגים ביותר. אחת הסדרות אשר עסקה בנושא שכזה היא Koi Kaze אשר מציגה בפנינו את אדם שלאחר תהפוכות בחיים מכיר נערה ומתאהב בה רק כדי לגלות שאותה נערה היא למעשה אחותו אשר לא ראה מאז שהיה ילד. הסדרה לא מהססת להציג בפני הצופה מערכת יחסים לא שגרתית ואפילו חריגה מאוד שאינה מקובלת גם בחברה היפנית היחסית פתוחה ואת הדרך שבה מתמודדים שני אנשים עם גילויים מפתיעים בחיים ועד כמה אותם גילויים משפיעים על ההחלטות שיקבלו גם אם מה שמחכה להם בסוף המסלול הוא רק כאב ועצבות.

גם סרטי האנימה אינם חוששים להיתקל בנושאים מורכבים ואחד הסרטים הקצרים מהשנים האחרונות בשם “גן המילים” מציג בפנינו מערכת יחסים בין נער לאישה מבוגרת ממנו, תחילה באופן אפלטוני אך עד מהרה אנו נחשפים לצדדים החבויים בעברן של הדמויות, לתהפוכות הרגשיות שהן עוברו עד לנקודת השיא שבה נחשפת בפניהן תגלית שתטלטל את היחסים ביניהן. מדובר ביצירת מופת הן בפן האסתטי והן בעלילה מרגשת ומורכבת ולמרות אורכו הקצר יחסית של הסרט הוא נותן לצופה הצצה נדירה לנבכי הנפש של זרים מוחלטים שיום אחד נפגשים וכל עולמם לפתע מואר באור שעדיין לא הכירו.


 

עולם האנימה מלא בנושאים רבים ומגוונים שהופכים אותו לעולם מרתק, עשיר ומעניין ואם רק נוכל להביט מעבר לעט ולדף ולתת הזדמנות נוכל לגלות עולם שכמותו לא חווינו בעל משמעות עמוקה שאולי תשפיע גם עלינו בצורה ישירה ותגרום לנו אולי לראות את העולם באור טיפה שונה.

5/5 - (8 votes)
4 Comments
  1. עומר מסינגר says

    גם כשקהל היעד מתבגר הסדרות ברובן עדיין מציגות תוכן המיועד לבני נוער, או לפחות משקף חיים של בני נוער. תוכן “הנטאי” אינו תוכן “בוגר”, הוא פשוט מימוש של פנטזיות מין ששרויים אצל נערים לצד מבוגרים שנתחים מחלומותיהם כצעירים עברו הלאה.

    לדעתי יש דוגמאות יותר טובות לאנימות בוגרות. כאלו שמציגות בעיות אתיות וחברתיות והן לא סתם מגניבות ומהנות. אם זה לא היה ברור, פיצוצים, דם ורצח אינם הופכים סדרה ליותר בוגרת. ברוב המקרים זה עושה את העבודה הנגדית.
    – Koi Kaze, כפי שהצגת, היא דוגמה נהדרת ל”אהבה אסורה”.
    -Hourou Musuko מציגה בפנינו את סוגיית המגדר ואיך אנשים מזהים את עצמם, רק שזה מציג את זה בגילאים בהם עניין זה באמת מתפתח.
    -EVE NO JIKAN, שלוקח את עניין היחסים בין אדם לאנדרואיד מעבר להומור, ואולי השטחיות, של סדרות כמו צ’וביטס ופלסטיק ממוריס.

    סדרות דרמה ורומנטיקה שונות, שבין היתר מערבות מד”ב ופנטזיה כמו Sky of Iriya, SaiKano, וHanbun no Tsuki ga Noboru Sora, אמנם לא מציבות אותנו בדילמות מוסריות וחברתיות, אך עדיין מראות בפנינו סיטואציות עמוקות אליהן אנחנו יכולים להתחבר בצורה יותר איכותית מ”אני רוצה להיות במקום הדמות הראשית” או “הייתי רוצה חברה כמו הילדה החמודה הזו”.
    אני לא כולל את סדרות הרומנטיקה ההומוסקסואלית כאן כיוון שאני זוכר אותן כשטחיות למדי. גברים עם גברים ונשים עם נשים באנימה בעיקר בשביל ה”לוהט!” וה”וואו!”.

    לגבי אצ’י, אני חושב שבזמן שסדרות כמו Maken-Ki או Freezing עושות עבודה לא רעה בלהציג את נפלאות הגוף הנקבי, האחוז מהתוכן שנחשב עוד עלילה נמוך מדי מכדי להשאיר אותי בעניינים. ישנם סדרות עם אצ’י לא רע בכלל שיכולות לקלוע למקומות הרבה יותר טובים, כמו Hagure Yuusha no Aesthetica, וShimoneta מהעונה. אבל כאן זה כנראה על גבול הטעם האישי יותר מדי. או שפשוט לראות חזה כל כך כבד עושה לי כאבים בגב.

    כתבה טובה!

    1. ארז אבני says

      אני שמח שעוד אנשים תורמים מהידע שלהם לגבי הנושא ואני מאמין שזה גם יתן יותר אפשרויות לגולשים שמחפשים תוכן בוגר יותר. כל המרבה הרי זה משובח!

  2. אריאל says

    מה עם elfen lied ו mirai nikki ואקירה ועוד כל מיני סדרות וסרטים שרואים שם ראשים ואיברים כרותים ומלא דם ?

    1. ארז אבני says

      הרעיון היה להראות צד רציני ובוגר דרך עלילה, רעיונות וצורת הגשה ולאו דווקא באמצעות דם ואלימות ויזואלים

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם אל דאגה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.